Korot nousevat – inflaatio laukkaa. Onko yrityksen exitointi enää mahdollista tai järkevää?
Otsikon kysymys tuntuu olevan juuri nyt yksi yleisimmistä kysymyksistä yritysmyynnin konsultille. Kysymys on relevantti, koska yrityskauppa rahoitetaan aina jollakin instrumentilla. Ostaja hankkii rahoituksen omasta kassasta tai pankista lainaamalla. Kokemusteni mukaan useimmiten käytetään jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Yksi havaintoni on, että pankit ovat hieman kiristäneet lainan saamisen ehtoja. Jokainen lainahakemus käy läpi ns. stressitestin, myös yrityskauppaan suunnatut lainat. Niissä käydään läpi erilaisia skenaariota kuten korkojen nousutaso tai yrityksen toimialan muut riskitekijät.
Toinen havaintoni on, että ostajat ovat muuttuneet hieman varovaisemmiksi. Sellaisten toimialojen yritykset, joissa taantumassa kuluttajat säästävät ensimmäiseksi, voivat käydä heikommin kaupaksi. Jokainen voi itse miettiä, mistä itse säästäisi ensimmäisenä, jos inflaatio söisi kuukausittain käytössä olevista varoista, vaikka kolmekymmentä prosenttia? Suunnittelisitko veneesi vaihtamista uudempaan, jatkaisitko kuntosalin kuukausijäsenyyttä tai uusisitko hesarin tilauksen?
Kolmas havaintoni on, että yrityskauppa käy aina, vaikka olisi mikä suhdanne. Taustalla on muutamia megatrendejä, jotka vaikuttavat jokaisen yrityksen toimintaan – jos haluaa kasvua, on investoitava yrityskauppoihin. Megatrendit tarkoittavat suuria rakenteellisia muutoksia, jotka vaikuttavat laajemmin yksittäisten kuluttajien ja yritysten toimintaan sekä käyttäytymiseen (Lähde: https://osakesijoittaja.fi/megatrendit/). Näitä megatrendejä ovat mm:
Ikääntyminen. Suomalaisesta työvoimasta häviää eläkkeelle jatkuvasti enemmän ihmisiä, kuin takaa tulee nuorisoa tai maahanmuuttoa tilalle. Jos haluat hyvää henkilöstöä töihin – osta yritys. Tämän vuoksi esim. siivousliikkeitä, kiinteistöhuoltoyhtiöitä ja tilitoimistoja ostetaan nyt ahkerasti.
Tuotteiden muuttuminen palveluiksi. Aikaisemmin haluttiin omistaa ja tehdä itse – nyt halutaan ostaa tuotteita palveluna. Esimerkkeinä CD -levyjen tai elokuvien muuttuminen palveluksi, omien kirjanpitäjien tai talonmiesten muuttuminen kuukausipalveluksi. Itse palvelullistin 2000-luvun alussa kahden IT-yritykseni voimin tietokoneiden ja ICT-perusinfran hankinnan kuukausihintaiseksi palveluksi – ja myin yritykseni eteenpäin. Vie toimialasi tuotteet kohti helposti ostettavaa palvelupakettia ja yrityksesi myyminen on huomattavasti helpompaa.
Ilmastonmuutos ja kestävä kehitys. Tällä saralla tehdään jatkuvasti läpimurtoja ja uusia yrityksiä kasvaa valtavasti. Mieti miten sinun yrityksesi voi olla tukemassa tätä megatrendiä, palvelullista osaamisesi ja myy yrityksesi eteenpäin. Olin itse osaomistajana suomalaisessa konesalipalveluita tarjoavassa yrityksessä, jossa salin sähköt tuotettiin kaukolämpöjärjestelmän hukkalämmöllä. Yritys myytiin hyvin korkealla lisähinnalla viisi vuotta rahoituskierroksen jälkeen eteenpäin.
Yhteenveto: Yrityksen myynti on järkevää käytännössä aina. Megatrendit ajavat useimmiten ohi tilapäisten talouden suvantovaiheiden. Kasvua hakevien yritysten hallitukset pohtivat jatkuvasti kasvamisen ydinkysymystä – vaikka taloudessa olisi taantuma. Neuvon aina yrityksen myyntiä harkitsevaa kääntymään jonkun ammattilaisen puoleen ja keskustelemaan aiheesta. Ensimmäinen palaveri kun on usein ilmainen. Kun oikea ostaja löytyy ja itse on valmis yrityksestään luopumaan, kannattaa kauppa tehdä.
Tarmo Herlevi
Yrittäjä, Herlevi Holding Oy, Yritysmyynnin konsultointi
Kuvassa (vasemmalta oikealle): Tarmo Herlevi & Antti Kauppinen